‘Follow the Beamer’: ‘film’verhalen op muren

Gevels in Ede Centrum inspireerden lokale lokale filmmakers tot het ‘vertellen’ van verhalen

Foto’s Lillian Jeziorski fotografie

Achter iedere voordeur, achter elk raam en elke gevel zijn verhalen te vinden. Huizen, winkelpanden en andere gebouwen geven die verhalen niet zomaar prijs. Edese theater- en filmmaker Arno Setz heeft jonge filmmakers uitgedaagd om voor een aantal panden in Ede-Centrum korte films te maken. Elk met een link naar het gebouw, de bewoners of de gebruikers. Deze films worden op één avond achter elkaar vertoond: het publiek volgt de beamer door de straten van het centrum, de route is vooraf niet bekend. Elke keer als de beamer stopt, start een unieke korte film en kan het publiek niet alleen samen genieten maar leert ook iets over de geschiedenis van Ede.

Arno is de initiatiefnemer van de SEC KunstWerkplaats en ontwikkelt regelmatig sociale kunstprojecten. Daarvoor weet hij telkens vrijwilligers te motiveren om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo ook deze keer. Hij overtuigt het bestuur van Idee en Uitvoering om hem een eerste financieel zetje te geven voor dit project. Vervolgens realiseert hij het idee in samenwerking  met vrijwilligers, het Technova College, Pallas Athene College, Het Streek, Cultura, het wijkteam Ede-Centraal en centrumondernemers.

Als op 23 december 2022, tijdens het Lichtjesfestival, Follow the Beamer als afsluitende act wegens extreem slecht weer wordt afgelast verliest men de moed niet. In de herkansing, 21 januari 2023, volgt een grote groep mensen de beamer op wieltjes door de straten van het Edese centrum, dat normaal gesproken op zaterdagavond leeg en stil is.
In vier films vertellen de makers heel diverse verhalen. De publieksprijs gaat uiteindelijk naar ‘Birthday Party’:  een man weet zijn eenzame 75e verjaardag om te buigen naar een feest met en voor kinderen, als hij zich hult in een Donald Duckpak. De andere drie films worden ook zeer enthousiast ontvangen.
Dit succes smaakt naar meer. Arno: “Na Ede-Centrum willen we graag ook andere wijken in de Gemeente Ede met ‘Follow the Beamer’ in beeld brengen. In buurten zijn vaak prachtige verhalen te vinden. Door die in films te vertellen komen bewoners met elkaar in contact. En leren zij, de deelnemers en andere belangstellenden van elkaar en over een stukje Edese geschiedenis.