Edese G-hockeyers: zilver op WK!

Vier Edese G-hockey spelers boeken met het Nederlandse team succes bij de Special Olympics 2023 in Berlijn

Actueel

Idee

Vier spelers van de Edese Mixed Hockeyclub (MHC Ede) leven er al maanden naar toe: van 12 tot en met 26 juni 2023 met het nationale G-hockeyteam deelnemen aan de Special Olympics Zomerspelen in Berlijn, waar G-hockey voor het eerst als demonstratiesport aan het programma is toegevoegd.            .
Tussen de duizenden deelnemers met een verstandelijke beperking zijn Arie van Mourik (doelman), Niels Cornelissen, Lisanne van Baardwijk (captain van Oranje!) en André Borsboom actief. Als vertrouwd gezicht gaat sowieso coach Alexandra Kramer mee.
Aan meedoen hangt een stevig prijskaartje. Reden voor Alexandra om met haar partner en mede-coach Maurice Tax in actie te komen voor een sluitende begroting. Ook met het doel dat meer teamleden en coaches van het Edese team een deel van het programma in Berlijn mee kunnen maken.

Uitvoering

Natuurlijk is een eerste vereiste dat de spelers in de juiste vorm zijn. Daarom krijgen ze al sinds september 2022 extra training. Ook moet hun sportoutfit helemaal tiptop in orde zijn. Heel MHC Ede komt in actie. Men zamelt flessen in, diverse AH-filialen werken mee en er zijn tal van familie-acties. Ook is er een geslaagd benefietdiner en bedrijven stellen van alles beschikbaar voor een gevarieerd veilingaanbod: van borrelplank, wedstrijdshirt en teamclinics tot een 2-persoons ons overnachting met ontbijt bij Wever Lodge. Ook het bestuur van de Stichting Idee in Uitvoering kent met plezier een bijdrage toe.

Resultaat

De opening van het evenement in het Berlijnse Olympisch stadion was indrukwekkend. Na dit spectaculaire begin werkte Oranje in anderhalve week maar liefst zeven wedstrijden af. Normaal spelen ze net als hun medespelers uit Amersfoort en Castricum eens per week. Het was daarnaast erg warm, vaak boven de dertig graden. Maar wat hebben alle deelnemers en toeschouwers genoten: spelen tegen landen als Chili en Pakistan. En ook nog eens winnen van Frankrijk! Het verlies tegen Duistland op de laatste dag mocht de pret niet drukken. Met trots en blijdschap namen de spelers hun zilveren medaille in ontvangst.
Voor alle meegereisde spelers, coaches en MHC-oranjespelers een ervaring om nooit te vergeten!