Friends on Ice: op naar de 20e editie!

overdekte schaatspret in centrum van Ede

Sinds 2002 biedt Friends on Ice, met initiatiefnemer René Schuman, de zekerheid om in de winter in Ede te kunnen schaatsen. De kinderafdeling van Ziekenhuis Gelderse Vallei was het goede doel, maar alle inzet leverde geen positief saldo op. Wel veel pret! En toen het doel werd losgelaten gunde Schuman de Edese schaatsliefhebbers hun jaarlijkse ijsfestijn en richtte een eigen stichting op. Al weer vele jaren schaatst men nu op het Raadhuisplein in het Centrum van Ede.

De familie Schuman is nog steeds betrokken. Guus Wijnsouw en Jessica van der Laan zijn in de praktijk de drijvende krachten. Jessica: “Het evenement is nu kostendekkend, maar we willen graag de ijsbaan voor alle Edenaren toegankelijk houden.” Om dit te realiseren zijn veel mensen én financiële middelen nodig.

Guus houdt zich vooral bezig met de praktische invulling van het evenement. Een enorme klus, waarbij de vrijwilligers onmisbaar zijn. Zo zijn maar liefst tachtig mensen zes weken lang, in drie shifts per dag, in touw.
Jessica richt zich o.a. op de sponsoring: “Er is hard aan getrokken en we hebben inmiddels een groeiend netwerk van enthousiaste sponsors. Maar inmiddels hebben we ook warme contacten met o.a. de Voedselbank, de Warme Winter Winkel, de Stichting Koffieluitjes, de Winkel zonder Kassa (in de Meerpaal) en met jonge mantelzorgers via Welzijnsorganisatie Malkander. We hebben Stichting Idee in Uitvoering benaderd om bonnen beschikbaar te stellen voor deze organisaties.”

Ook deze editie van Friends on Ice, van 9 december 2023 tot 23 januari 2024, stond bol van de activiteiten op en rond 600 m² ijs. De curlingcompetitie was snel volgeboekt, er zijn verjaardagsfeestjes gevierd en ook de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Ede is goed bezocht. Samen met de Edese IJsvereniging zijn de schaatslessen en het schoolschaatsen met succes georganiseerd: 5000 schoolkinderen stonden, mede door een bijdrage van de gemeente Ede, op de gladde ijzers.

Stichting Idee in Uitvoering heeft het idee van Jessica idee omarmd, en honderden ‘schaatsbonnen’ gedoneerd, om gezinnen met een smalle beurs een schaatsuitje aan te kunnen bieden. Daar hebben velen plezier aan beleefd.
Sowieso is elke ontvangen euro bedoeld om de ijspret betaalbaar te houden. Mede door de nevenactiviteiten, de sponsors, de horecaopbrengst en de vrijwillige inzet van velen lukte dat ook deze keer weer: er kwamen ca. 30.000 bezoekers!  Zie voor meer informatie over Friends on Ice https://www.friendsonice.nl/
De foto’s zijn gemaakt door: Casper Korver Design & Fotografie.