Kerstmaaltijd Oekraïners Harskamp

Samen lekker eten verbindt inwoners en vluchtelingen, mede dankzij vele vrijwilligers!

Actueel

Mede dankzij CVVE-vrijwilligers was kerstmaaltijd voor de Oekraïense bewoners van de Harskamp zeer geslaagd.

‘Coördinatie Vrijwilligers Vluchtelingen Ede’  (CVVE) coördineert de vrijwillige inzet bij de opvang van asielzoekers en vluchtelingen in onze gemeente. Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in februari 2022 vangt de gemeente Ede in de Legerplaats Harskamp ongeveer 400 vrouwen, mannen en kinderen op. Er zijn vrijwillige taalcoaches en men organiseert diverse vrouwenactiviteiten. De meeste kinderen gaan naar school, maar in de vakanties zorgen de CVVE’ers voor de nodige afleiding. Ook beleven de bewoners altijd, net als andere groepen vluchtelingen in Ede, veel plezier aan de ‘Meet & Eat’ bijeenkomsten. Reden voor CVVE om op de zaterdag voor Kerstmis 2023 de bewoners op de opvanglocatie een lekkere maaltijd aan te bieden.

Phia Dekens (CVVE) heeft in nauw overleg met Inez Vuurboom (locatiemanager Harskamp) een plan gemaakt. Vrijwilligers serveren een uitgebreide warme lunch in de grote eetzaal, die centraal tussen de diverse wooneenheden ligt. Ook verzorgen zij feestelijke aankleding van de zaal, de tafelschikking en de muzikale omlijsting. Natuurlijk zijn er ook financiën nodig om het festijn mogelijk te maken. Omdat een groot aantal bewoners inmiddels in de regio een baan heeft gevonden hebben diverse werkgevers een bijdrage geleverd, evenals de Stichting Idee in Uitvoering.

Op 23 december 2023 schoof een groot aantal bewoners van de locatie aan in de eetzaal. Inez heette allen hartelijk welkom en haar woorden werden door woonbegeleider Nadia, afkomstig uit Estland, vertaald in het Oekraïens en met applaus ontvangen. Het buffet was gevarieerd, vrijwilligers schepten de borden vol en iedereen genoot volop. Ballonartiest Pieter verraste de kinderen met zijn ballonkunst.
Verschillende bewoners spreken redelijk Nederlands en de meesten redden zich uitstekend in het Engels, zodat het contact met de vrijwilligers altijd heel plezierig verloopt. Inez: “Ik ben blij met de inzet van de vrijwilligers. Deze contacten zorgen voor verbinding en maken dat mensen zich welkom voelen in de gemeente Ede.”
Woonbegeleiders, algemeen ondersteuners, beveiligers en een zorgcoördinator ondersteunen Inez bij de dagelijkse gang van zaken in Harskamp. De gemeente Ede is inmiddels op zoek naar meer duurzame huisvesting voor de bewoners; ook omdat defensie de terreinen voor eigen gebruik nodig heeft. Men verwacht dat dit in de loop van 2024 gaat lukken en ook daar zijn en blijven de vrijwilligers natuurlijk van harte welkom.
Wilt u meer weten over CVVE of vrijwilliger worden? Kijk op https://cvvede.nl/.