‘Groen doen’ verbindt de buurt

Bewoners knappen plantsoen Uiterwaalhof op voor meer kleur en gezelligheid!

In 2021 hebben bewoners van de Uiterwaalhof, Op Enka, in samenwerking met welzijnsorganisatie Malkander, de gemeente Ede en woningcorporatie Woonstede een Burendag op het plantsoen tussen hun woningen georganiseerd. Er was veel plezier op de stormbaan en het springkussen. Tijdens de afsluitende BBQ heeft men niet alleen lekker gegeten, maar zijn er ook mooie contacten tussen de inwoners gelegd. Een aantal buren heeft daarbij het idee opgevat om het plantsoen aantrekkelijker te maken: groener en kleurrijker, maar vooral ook uitnodigend om elkaar vaker te ontmoeten en de kinderen een speelgelegenheid te bieden.

Een kern van zeven bewoners heeft bedacht wat er moet komen: twee borders voor bloemen, boomstammen en een picknickbankje. Een buurtbewoner heeft een ontwerp gemaakt en er is een begroting gemaakt, waarin ook de aanschaf van een waterslang is opgenomen. Voor de kosten is gespaard en de gemeente Ede en de Stichting Idee zijn met succes benaderd voor een bijdrage. De bewoners leggen de tuin zelf aan.

November vorig jaar heeft de gemeente het plantsoen voorbereid en de buurt heeft de nieuwe beplanting in de borders aangebracht. Alles ziet er nu veel verzorgder uit. En omdat de buurt zelf niet alleen de aanleg, maar ook het onderhoud doet, is er onderling veel meer contact. Het gaat om water geven en schoffelen. Maar ook snoeien ze zelf in het voor- en najaar de vlinderstruiken en de heggen.

De picknickbank nodigt uit om vaker samen een kopje koffie te drinken of gewoon een gezellig praatje te maken. De kinderen spelen vaker samen, op het gras en de boomstammen. Omdat buurtbewoners ook het onderhoud zelf doen kennen ze elkaar beter. Goed voor een prettige sfeer!