Stadsvarkens in Veldhuizerbos

Stadsvarkensdiner in Meet-Inn

In het Veldhuizerbos in Ede-West is het Stadsvarkensbos te vinden, waar sinds kort weer drie jonge varkens wonen en leven. De vrijwilligers van de Stichting Stadsvarkens zorgen goed voor Linda, Rebel en Moor, zodat ze gezond volwassen en slachtrijp worden. Maar er is meer: via de varkens richt de stichting al een aantal jaren de aandacht op gezond en duurzaam voedsel. De bezoekers van het bos zien de varkens van dichtbij en maken kennis met biologisch verantwoorde vleesproductie. Wat ook betekent dat de dieren uiteindelijk worden geslacht en het vlees wordt opgegeten.

Bezoekers van het Veldhuizerbos ontmoeten de varkens in hun natuurlijke omgeving. Daardoor groeit het besef hoe waardevol ons voedsel is en dat dieren onderdeel kunnen zijn van een mooi, gezond circulair systeem. Na de slacht is het vlees te koop en is er altijd een stadsvarkensmaaltijd, waarbij men graag andere maatschappelijke initiatieven betrekt. Het idee is om dat in 2023 bij Meet-Inn te organiseren.

Meet-Inn is een inloopcentrum aan de Notaris Fischerstraat in Ede Centrum. Al ruim 30 jaar is het een gastvrij ‘huis’ waar iedereen welkom is voor ontmoeting, ontspanning en ondersteuning. Zo kunnen bezoekers een aantal malen per week aanschuiven voor een betaalbare en goede warme maaltijd. Meet-Inn verwelkomde het idee voor het stadsvarkensdiner van harte. Betaalbare maaltijden zijn een kernactiviteit voor Meet-Inn, dus moesten de kosten voor de gasten laag gehouden worden. Idee in Uitvoering heeft graag een bijdrage geleverd om het diner mogelijk te maken.

Op 29 september was het zover. De supervisie in de keuken lag bij Meet-Inn, terwijl vrijwilligers van de Stadsvarkens in de keuken en de bediening hun beste beentje voorzetten. En met resultaat: een mooi mix van vrijwilligers van de Stadsvarkens en gasten van Meet-Inn genoot van een smakelijke maaltijd, waarin een aantal kilo’s van eerder geslachte stadsvarkens zijn verwerkt.

De interactieve presentatie over het ontstaan, doel en reilen en zeilen van de Stichting werd met interesse gevolgd.
En na afloop van het diner maakte men goed gebruik van de mogelijkheid om nader met elkaar kennis te maken.
Wilt u meer weten over de Stadsvarkens? Kijk dan op https://www.stadsvarkens.nl/.
Voor Meet-Inn vindt u hier meer informatie: https://meet-inn.nl/.